03 februari 2009

Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom.

Kritik är positivt i den mån att den ger ett ytterligare perspektiv i ämnet. Men för att ta till sig dessa nya kunskaper krävs, som i all informationshantering, granskning och källkritik.

På ett så kallat säljmöte i fredags (efter en hastig löptur under lunchen och redo att ta helg!) till vilket jag gick med vetskapen om att förutsättningarna inte var de önskade från deras sida, men med utgångspunkt i möjligheter i nuläget, var stämningen inte på topp.

Efter ca 40 minuters upplevd totalsågning och uppenbart obehag, undrade jag (som är ovan säljsituationer) om de ville att jag skulle storma ut eller om strategin var att såga mig så jag skulle inse behovet av hjälp? Så skulle iaf inte jag bete mig mot en potentiell kund. Min extra känsliga situation till trots, borde man iaf känna av kunden och gå vidare. Det ska mycket till för att få mig att säga:
- Det verkar som ni inte vill ta i det här över huvud taget, så vad gör jag här?
(I min värld är det inte kunden som ska komma dit först. Där ska kunden inte heller komma knäckt från ett säljmöte utan tvärtom stärkt.)

Som alltid i alla former av kommunikation, såg de på det hela ur sitt perspektiv och jag ur mitt. Jag försöker se det ur deras perspektiv och förstår någorlunda hur de tänker, och kan ta till mig en del av det. Men väljer att köra på min linje ändå. Efter viss källkritik och viss reflektion...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar