16 februari 2009

Håll det du lovar

De värden du lägger i ditt varumärke och som du använder i din marknadskommunikation bör vara välgrundade och genomsyra verksamheten.



Vid ett besök på Selma Spa i helgen, förväntade jag mig det där "lilla extra" som de menar att deras + i loggan symboliserar (och som priset antyder!). Det är ett mycket fint hotell med en fin salongsavdelning för alla behandlingar, en fin restaurang med god mat, det finns lounge med härliga fåtöljer, bubbelpool, bastu och olika fitnesspass.


Men handfatet på rummet var inte särskilt rent och det låg blött hår på golvet. Städning av rummen så att man upplever det fräscht och exklusivt är a och o inom hotellverksamhet. Jag hade även trott att fitnessdelen skulle vara större, men de flesta går nog mest på behandlingar.. kanske? I övrigt upplevdes hotellet lyxigt, men den där lilla petitessen, som utgjorde första intrycket, drog ner det lite. Det blir extra viktigt med ett fräscht badrum när de kommunicerar ut att man kan förvänta sig det där lilla extra och en oförglömlig upplevelse. Vi var mycket nöjda med vistelsen men hade nog haft det lika mysigt hemma, till ett bättre pris. Ibland är det ändå värt mycket att komma bort lite.


Liknande slutsats drar jag efter en intervju med Anders Kjällström, VD för Branäs, som menar på att de får 60% av sina kunder genom rekommendationer. Därmed blir det viktigaste det som sker på plats, och det kan bara de som jobbar hos dem se till att göra bra. Det kvittar vad VD eller styrelse bestämmer ska kommuniceras ut om inte skidskolan eller restaurangen agerar så som Branäs vill framstå i sin marknadskommunikation. Gör de inte det riskerar de att nå en målgrupp som sedan blir besviken på plats, om upplevelsen blir en annan än den bild de blivit lovade genom marknadskommunikationen. T ex lovar Branäs att de fokuserar på barnfamiljer, och ser då till att ha genomgående barnvänlighet, i backar, skidskolor, barnmenyer på restauranger etc. Det är viktigt att jobba mot samma mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar