09 februari 2009

Ett besök på Klässbols Linneväveri



Ett besök i Klässbol rikare, några tusenlappar fattigare och mycket kunskap och funderingar tyngre...


Efter mångt och mycket kom jag så fram till denna produktionsindustri, upplevelseindustri, plats, historia, kunglig kvalitet.. jag syftar på Klässbols linneväveri.


Anledningen till ett besök i skogarna nedanför Arvika var en intervju med VD:n, kring honom som företagare, med fokus på drivkrafter och inspirationskällor.



Det blir ju inte utan att man kommer in på historien bakom företaget i och med att det är ett så känt familjeföretag med en tuff historia bakom sig. Jag fick en privatguidning genom fabriken och lagret. Trots att Andreas förklarade mycket så begriper jag mig inte på dessa otroliga maskiner! Ett museiföremål till vävstol på vilken två personer arbetat i 5 år för att väva duk till kungen! Helt ofattbart.

Jag skulle dock inte välja att jobba i väveriet pga ljudnivån! Men i butiken var det riktigt trevlig miljö.

När svärmor (som själv väver en del) råkade fylla 60 dagarna efter besöket var det givet att passa på att inhandla present i form av en mörkblå vinranka. Jag kom även på ytterligare födelsegrisar i februari, min morbror, min kusin och min sambo. Den sistnämnde blev väldigt glad för ambassadens servetter, som inte säljs i butik. Jag blev inte direkt rikare av att ha jobbat denna dag... men desto rikare på upplevelser och presenter =)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar