26 januari 2009

Journalistiska metoden som kommunikationsverktyg

Var på ett föredrag med denna rubrik, som en medieerfaren konsult höll. Mycket av det ha sade var matnyttigt, även om jag kunde det mesta redan. Men det är ju alltid nyttigt att fräscha upp sina kunskaper.


Han inledde med átt tala om att han konsultar genom mediegruppen, som håller utbildningar för chefer och medarbetare i att formulera budskap som berör och som når fram. Han påpekade att alla har vi en mediebild av personer som förekommer i media men som vi inte har träffat. Vi kan påverka denna bild av oss själva och av vår organisation genom att föra ut det budskap vi vill förmedla. Men som vi är alltför väl medvetna om är det svårt att nå fram i dagens informationssamhälle. Vad är det som får en journalist att plocka upp nyheten?


Kriterier för en nyhet:

  • Avvikelse

  • Aktuellt

  • Ny-het (även äldre nyheter som är aktuella pga trender etc)

  • Berör många

  • Innefattar människor/djur/miljö

  • Konflikter

  • Kändisfaktor (alt känd avsändarorganisation)

  • Bildmässig (medier söker illustrationer)

  • Närheten










Pressmeddelandet

  • Pang på rödbetan - det viktigaste först! Dvs först effekten och sedan orsaken.
  • Bra rubrik - som fångar intresse
  • Svarar på de öppna W-frågorna (What When Who Where Why How)
  • Enkelt språk
  • Tänk journalistiskt
  • Citat - Behåll samma citat i olika kanaler
  • Max 1 A4
  • Både maila och faxa (inga bilagor - länka hellre till en bild)
  • Säkra anträffbarheten hos den som äger frågan/ska uttala sig

Fler tips var att undvika presskonferenser och att odla personliga journalistkontakter, samt att prioritera i ett spretigt budskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar