16 december 2008

Sociala medier vs gammal reporter

På en debattkväll anordnad av svenska journalistföreningen i höstas, med temat "Dags att begrava murveln?" diskuterades tidningsbranschens överlevnad i rådande/kommande medielanskap.

Diskussionen började kring journalistens roll och behov av förändring i takt med samhällsutvecklingen. Under kvällen fick jag upp ögonen för Joakim Jardenberg, VD för utvecklingsbolaget MindPark. Han inledde med många kloka ord om sociala medier och dess konsekvenser för tidningsbranscherna och journalistiken. Läs deras beskrivning av sociala medier.

I panelen satt chefredaktör respektive webbutvecklare på VF, informationschef på polisen respektive räddningstjänsten, och grundaren av Kanon.se.

Anmärkningsvärt under kvällen var den uppenbara klyftan mellan förespråkare av det "nya" medielandskapet och tidigare rådande förhållanden; dvs den journalistiska kvalitén och den tryckta tidningens informationsvärde. Det var intressant att höra hur Jardenberg tacklade de fientliga frågor som kom från den traditionella journalisten. De var på helt olika (kommunikations-)nivåer. 

Noterat blev även moderatorns nedlåtande kommentar "Ja, du, Per Ström, informationschef på Polisen i Värmland, kan till och med du tänka dig att blogga? Typ.. - Jag sitter nu här med kaffekoppen i handen..." 
Exakt den typen av kommentarer och synsätt som panelen några sekunder tidigare suttit och förklarat att de vill frångå.

1 kommentar:

  1. Ja, det var en intressant kväll. Men inte på något sätt ovanlig, för det är där vi står idag - med ett jättelikt kommunikationsproblem.

    Nyligen skrev jag ett inlägg om tio nya journalistiska roller, och tänkte att det borde bli en intressant diskussion i dessa dagar av nedskärningar och kris. Det var menat som föda för tanken och en positiv möjlighet. Istället blev jag på flera håll anklagad för att inte förstå, och försöka kommersialisera journalistiken. Jag fick också höra att flera av de jobben minsann var bättre lämpade för marknads- och annonsavdelningen.

    Och så där är det tyvärr. Det är långt kvar till ett konstruktivt debattklimat. Men det finns ingen anledning att ge upp, bara att fortsätta prova nya vägar.

    SvaraRadera