03 december 2008

Obamas sociala mediekampanj

Nätverksträffen jag skrev om tidigare behandlade även Obamas kampanj.


Obamas stab var duktig och lierade honom med grundarna till facebook. Obama-kampanjen rörde sig där andra rör sig - de lade inte en massa pengar på en sajt som ingen går in på, utan la ner massor av tid på communities, nättidningar, bloggar etc. för att fånga så många som möjligt. Härigenom får de en tvåvägskommunikation. De har skaffat många anhängare via olika sidor på facebook.

Varumärket Obama har laddats på nätet. T ex hiphop-artister har plockat upp "Yes, we can" och han har därmed fått nästintill samma helgonstatus som Martin Luther King. Istället för att motverka "fel" tolkning och spridning av varumärket, har man bejakat folks laddning av det; plockat upp folkets bidrag och därmed nått en ny målgrupp.

Det finns även ett typsnitt med Obama, sk Dingbats. Den översta bilden är gjord av en sådan. Detta typsnitt är t ex inte gjort av Obamas stab.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar