03 december 2008

Nätverksträff om sociala media

Prime PR:s Caroline Jungsand - kreatör och specialist inom digitala medier - pratade på en nätverksträff om vikten av omvärldsbevakning på webben, de nya makthavarna och Obamas kampanj.


Att allt fler kanaler blir tillgängliga innebär att alla kan kommunicera,
men också att den auktoritetsbundna synen på kommunikation förändras. Kommunikationens effekt beror allt mindre av kanalen eller formen i sig - och allt mer om att innehållet är värt att ta till sig. Numer finns nytta och nöje i en salig blandning på sajterna. Drivkrafterna till att surfa är idag många vänner, snoka på folk, enkelheten, gratis, och att påverka - att uttrycka sin åsikt.

Caroline Ljungsand tog upp en del av alla sociala medier som finns. För min del är Msn och Facebook givet, RSS-flöden har jag börjat med, men i övrigt finns det en del att sätta sig in i!

Transparens är viktigt, att inte mörka vem det är som ligger bakom. En del företag har även insett fördelarna med att länka sitt nyhetsbrev till vidare information på externa sidor. Det är ännu inte många som vill släppa kontrollen så pass.

Caroline blev utnämnd till Årets Rookie på PR-branschens Spinngala, och intervjuades av Dagens Media.


Carolines tips:


  • Gör research

  • Transparens; envägskommunikation är ute
  • Släpp kontrollen!

  • Realtidsregissör

  • Alla är ett medie

2 kommentarer:

  1. Hej du. Tycker det är en riktigt intressant blogg ja..! // Maria

    SvaraRadera
  2. Thanx! Min allra första kommentar =)

    SvaraRadera