20 april 2010

Surdegsbröd med fikon och hasselnötter

I helgen tog jag tag i min surdeg igen. Och för första gången dokumenterar jag det, resultatet syns på bilden. De blev mjuka och goda med krispig yta. Nästa bröd får bli Mias med blåbär - spännande. Kanske detta är början till en bok med egen design?! =)

För ett tag sedan skrev jag om Pain de Martin, som skriver och layoutar egna böcker och som inspirerat mig att börja baka med surdeg. Nu ska han ge sig ut till sommarstället och fota bröd med lantlig känsla till sin nya bok.

Det tar nog ett tag för mig innan jag vågar testa egna recept... Jag brukar förvisso byta ut hälften av ingredienserna utan att ha provat originalet, men surdegarna har inte fått den prövningen. Min kollega Emma fick idag lunch i form av min lasagne - en blandning mellan vanlig och vegetarisk, samt vanlig pasta och fullkornspasta. Den fick väl godkänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar