14 april 2010

Dags att släppa in framtiden

Jag fick äran att skriva ett referat från Kristinehamns näringslivsdag som handlade om ungt entreprenörskap, där flera karismatiska personer inspirerade mig.



Kristinehamns Adam Friberg (blå tröja), grundare av klädesmärket Cheap Monday och affärskedjan Monki, som snart är uppe i 32 affärer. Han pratade berättade att för honom väger referenser tyngre än betyg. Cheap Monday har en medveten strategi - att inte lägga pengar på marknadsföring. De kör stenhårt på mouth-to-mouth, vilket jag tror är en utmärkt strategi för en klädeskedja.

Anders Johnsson, författare och fd chefredaktör för DN, berättade att Kristinehamn var Värmlands viktigaste handelsplats under 1600-talet, den tidens Wall Street! Han besitter en otrolig kunskap i ekonomisk företagshistoria och han har en förmåga att förmedla dubbel mängd information på en timme än vi vanliga dödliga gör...


Pigge Werkelin, som jag skrivit om tidigare, var en av inspiratörerna. Han menade att den som lär sig att sälja, lär sig att argumentera för att få det hon vill. Mycket sanning i det...

På Svenskt Näringslivs sida kan du läsa hela referatet från Näringslivsdagen om entreprenörskap, och ett särkilt om Pigge Werkelins inspirationsföredrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar