25 juni 2009

Vindkraft och solenergi

Var ute vid Gässlingesundet i Vänern, Vindpark Vänern, med jobbet häromdan. Häftigt att se dessa enorma vindsnurror mitt ute på vattnet - otroligt att de kan få upp dem där! Det har varit intressant att följa projektet i media, men lite roligare att se på nära håll.
Att de skulle vara estetsiskt och miljömässigt störande, håller jag inte med om. Men när jag såg dem från Skutberget började jag överväga min åsikt...
Vindpark Vänern är en droppe i havet i jämförelse med Tyskland som (enligt Semcon) -06 stod för den största vindkraftsmarknaden i världen med 20,6GW.


Under vår resa till München var vi på studiebesök på E-on's driftledningscentral i Dachau. Här fick vi en inblick i det komplexa i att ta hand om energiflödet från vindkraften, som ju är väldigt oregelbundet!

Vi besökte även solenergimässan Intersolar. Där visades flertalet olika lösningar för platta samt rörformade solceller på tak, byggnader, ängar, bilar, etc etc.. Utsikten från flyget gav en vy över alla privata producenter och konsumenter av solenergi - solcellerna reflekterades från vart och varannat tak! Tyskland har helt andra möjligheter att t ex sälja in till el-leverantörerna, än vi har här i Sverige.Susanne har skrivit lite mer om vår resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar