03 juni 2009

Hur kommunicerar man Värmland?

På informatörsnätverkets lunchpresentation idag, pratade Hedvig Bergenheim, informationschef på Region Värmland, om tankarna bakom hur de tagit fram ett baskit för att kommunicera Värmland.


Man har tagit fram ett koncept kallat "En berättelse från Värmland" som inkluderar informationsfoldrar och en film. Vi fick se filmen från projektet där Detektivbyrån (Martin och Anders Molin från mina neighbourhoods) gjort musiken!
Har du inte hört deras musik - lyssna!

Syftet med filmen är att ge en känsla kring Värmland som 'en trevligare upplevelse'. Den inger en helt klart en stämning och är aningens spännande, men om jag ska vara kritisk tycker jag nog att den kunde ha inehållit mer av värmländsk natur/turism/boende än av Karlstads gator nattetid..

För att skapa konceptet har de använt sig av varumärkeshjulet, (bild: Brand Clinic) som innebär att man listar de egenskaper, fördelar, värden och den personlighet man anser att varumärket representerar.















Detta hjälper till att komma man fram till varumärkeslöftet (en trevligare upplevelse).

Vi fick uppmaningen att föra budskapet om Värmland vidare, där jag nog inte var den främsta målgruppen, men mitt gamla tillhåll fängelset Bilan kan jag väl tipsa i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar