16 mars 2010

Produktivitet

"Vill du ha något gjort - fråga den som har mycket att göra!"

Så heter det, uttrycket, mottot. Jag håller med, ju mer man har att göra, ju effektivare blir man. Oftast. Men titt som tätt upplever jag att jag istället för att bli mer effektiv blir väldigt splittrad och får svårt att ta tag i något. "Duttar" lite här och där.. vilket ger en känsla av att jag inte har varit tillräckligt produktiv, med mina mått mätt, och därför sitter kvar på jobbet till långt in på kvällen.. vilket ger en ond cirkel då jag hinner desto mindre hemma.

Listor, skriv listor och pricka av, är oftast rådet. Kanske hjälper ibland. Min lösning brukar vara att strukturera och bryta ner uppgifterna. Men det blir ofta för tunga och överhängande poster som aldrig försvinner från listan.

Följdakligen borde jag skriva listor på väldigt små och konkreta uppgifter för dagen. Hur ser listan ut idag?

1 kommentar:

  1. Håller fullkomligt med, man blir så himla slö om tempot går ner under en längre period. Ingen press, ingen deadline = livsfarligt. Konkret lista är guld värt, tycker jag. Funkar för mig i alla fall :)

    Keep up the good work!

    SvaraRadera