04 mars 2010

Hur formas en superentreprenör?

Han är inblandad i 30-talet företag och grundare till Sveriges första lågprisflyg som idag flyger till över 30 destinationer med en omsättning på en halv miljard. På temat "Släpp in framtiden" hade Projekt SELMA bjudit in Pigge Werkelin som inspiratör på Kristinehamns näringslivsdag, för att berätta om sin karriär och syn på entreprenörskap.



Pigge Werkelin

Med små medel till marknadsföring får man vara uppfinningsrik för att synas. Med hjälp av nyckelpersoner som ambassadörer och lokala, tydliga budskap med glimten i ögat skapade de en kaxig kampanj som gav publicitet till sitt flygbolag (som egentligen är ett resebolag som hyr ut flygplan).

- Bland annat klädde jag ut mig till rymdman och klev ut ur planet till texten "Ett litet steg för människan, ett stort steg för Gotland."

Pigge berättade att de utnyttjade den stora jätten till konkurrent på ett positivt sätt.. De fick annonsplatser med 30% rabatt, med motiveringen att konkurrenten skulle komma att annonsera för den dubbla summan, och utformade sedan sin provokativa annons, som mycket riktigt ledde till en motannons från konkurrenten =)

Pigge berättade om sin karriär som började med försäljning av jultidningar som 8-åring. Han kommer från en entreprenöriell familj och har tidigt lärt sig att ta sig genom hinder för att få igenom sin affärsidé.

- En entreprenör ska vara jobbig, ska ställa frågor som det inte finns några givna svar på, vilket ofta uppfattas som ett hot. Min roll i min organisation är ofta att inledningsvis inspirera och puscha människor till det de brinner för, och sedan överlåta ansvaret på dem. Mycket tillit och magkänsla. Vi har inga stämpelkort utan en friare kultur - det är viktigt att ha kul på jobbet!

Läs Pigges reflektioner från dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar