28 april 2009

Internkommunikation

Framgångsrika företag satsar mer på internkommunikation än andra.

Det sa Nina Engdahl, Attityd i Karlstad, på en nätverkslunch. Hon pratade givetvis varmt om vikten av att utvärdera sin internkommunikation och vad man bör tänka på. Resultatet används sedan för att se till så att man fokuserar sina resurser på den information som når ut bäst.



Det gäller också att tänka igenom vad och vilka som ska utvärdera, vilka som bör ta del av resultatet och hur det ska följas upp. Det är inte så bara...

Det finns ett gäng tekniker och verktyg till hjälp. Bilden visar hur man med hjälp av eye-tracking avläser vad läsaren fäster blicken på på skärmen, och på så sätt ser både var man bör lägga den viktigaste informationen och även vad som faktiskt läses.


Precis som Sofia skriver, är en god intern dialog och samvaro med allt från informationsmöten till grillpartyn en viktig grund för företagsutveckling.

1 kommentar:

  1. Jag tror tyvärr att 9 av 10 organisationer lägger alldeles för lite tid på att utvärdera internkommunikationen. "såhär har vi alltid gjort" blir lätt normen. Men det tål att tänka på.

    SvaraRadera