28 april 2009

Färgstark förklaring

Förändras rummets proportioner med färgval?

Såå häftigt! När rummet fick en mörkgrå fondvägg blev rummet kortare och istället upplevs vinkeln i den andra änden av rummet som större, trots att den utbyggnaden är mindre. Nästan en trompe l'oeil, dvs lura ögat! Tur att jag visste detta innan, annars kunde man ju blivit besviken?


Rätt färg
Det är inte helt lätt att få rätt färg, trots att man tycker att man är övertydlig i sin beskrivning...först blev den färg som ska matcha tapeten Rioturbo "Toile de Jouy" från Intrade, för rosa och sedan för grön. Nu finns inte tid att måla om fler gånger.. får se hur färgen ter sig framöver! Jag skulle nog ha bett dem att blanda med brunt istället.

Rätt mängd
Jag bad även om hjälp i färgbutiken att mäta mönsterpassning för att det skulle räcka till en vägg på 7 x 2.40m, och sen står man där med en tredjedel av väggen kvar! Har funderat och kommit fram till att jag inte kan ha gjort fel. Och nej, jag tänker inte ha kvar hjärtat istället för tapeten.

Alltså:
- det hjälper inte att förklara minutiöst och sedan förlita sig på att yrkesmänniskor löser det (har en teori om att det snarare beror på bristande kompetens än kommunikation)
- ska det bli rätt ska man väl helst blanda färgen och tillverka tapeten själv också (så att den håller rätt passning och den kvalitet man vill ha och så det inte blir flera meter helt förkastliga längder över)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar