03 mars 2009

Vasaloppet

Efter en viss tveksamhet ställde jag upp i loppet... som support! Och imponerades. Av löparna och av kommunikationen.


I lördagens strålande sol åkte jag 2 mil! Efter 7 km var jag helt knäckt. Mycket pga att jag tänkte på morgondagens 9 mil. Som tur var var jag bara support - den som rycker in med energi i olika former vid varje kontroll, dvs står redo med nya handskar, mössa, vätskeersättning, energitabletter, snickers, och inte minst energi i form av glada tillrop! (Utöver det rann det ner 28 muggar av olika innehåll under loppets 7 timmar!)

Jag kan erkänna att jag inte trodde det skulle va så kul att gå upp 4.30 för att sedan sitta i bilköer och stå och frysa medan man ser samma sak om och om igen. Men det var så spännande och hände saker hela tiden så det var fullt upp!

Loppet hade en mycket välfungerande kommunikation: genom resultatrapporter via sms och på internet fick jag löpande uppgifter med tidrapporter vid varje passerad kontroll, enligt följande: Nr 4934 passerade Oxberg kl. 12:49:07. Placering: 4990. Förväntas i Hökberg 13:32 och i Mora 15:01. På så sätt visste vi om bilkön tillät oss hinna in på nästa kontroll eller ej.


Vi hann in på 5 av 7 kontroller, vilket var mycket uppskattat. Jag fick syn på täten vid den ena, dock ramlade jag i uppståndelsen så kameran fångade trädtopparna istället... På Vasaloppet.se får man ut sträckans samtliga tidrapporter enligt tabellen nedan.



Även om det såklart blir köbildning vid ett sådant här evenemang, var det inte så farligt, och man kan inte undgå att imponeras även av hur de löser all kommunikation rent transportmässigt, med klädsäckar och dylikt som ska ner till mål. Jag förundras även över sportens satsning - hur de lyckas få med allt på ett snyggt sätt. (Se svt:s vasaloppsklipp) (i jämförelse med mig som stod på huvudet när täten kom...)

Målgång blev det, för en mycket nöjd debutant, som sedan kurerade sig med chips!







Är du intresserad av vilka paralleller generalsekreteraren för Vasaloppet, Rolf Hammar, drar mellan tävlingsinstinkt och fri företagsamhet, läs artikeln här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar