18 mars 2009

Går du säker på arbetsplatsen?

Förra veckan lyssnade jag på en företagarlunch med tema vad du som företagare kan göra för att förebygga säkerhetshot.

Svenskt Näringslivs säkerhetsexpert besvarade mediehetsen kring att chefen kan läsa din e-post med "De chefer jag känner hinner knappt läsa sin egen!" Han menar att den personliga integriteten och företagets säkerhet går hand i hand; arbetsgivaren har ett ansvar för det som sker i informationssystemet, men ska se till så att det blir integritetssäkert. Han gjorde en jämförelse av mail med vykort skrivna med blyerts... det känns tryggt! Är du vidare intresserad av säkerhetsarbete, läs mitt referat.


Här på jobbet har vi tänkt införa en säkerhetspolicy enligt ITIL. som vår konsult Mattias Hult är duktig på. Vi har nu ett sådant dokument. Fattas bara att implementera det..


Lite kuriosa i sammanhanget: Säkerhetsexperten frågade om vi har någon policy och hur vi jobbar med säkerhet. Tja, vi har nyss, pga kundens krav, borrat fast ett kassaskåp och infört larm på samtliga rum. Vi låser dörrarna när vi går och fikar, trots att dörren ut i korridoren är stängd. Dock har larmkoderna ännu inte tillämpats och vissa av oss har en tendens att på lunchen lämna öppen dörr till dator och väska vind för våg...


Säkerhetsexperten rådde mig att hänvisa chefen till ett mail- och internetdokument på nsd:s sida, som såg ut att vara skrivet på stenåldern (det var från 2004, vilket kan tyckas vara dålig uppdatering i sådana sammanhang) och såg ut att handla om övervakning av anställda så jag undvek att vidarebefodra den informationen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar